همه ترافیکی که در تهران می‌بینید برای شهروندان این شهر بزرگ نیست، بخشی از آن به دلیل سفرهایی است که از حاشیه شهر به آن تحمیل می شود، کارگران و کارمندان و... که روزانه به تهران می‌آیند و حجم ترافیک را چند برابر می‌کنند؛ حالا قرار است بخشی از این مشکل با راه اندازی مترو اسلامشهر حل شود.

مترو

همشهری- مهدی اسماعیل پور: بعد از راه‌اندازی خط متروی تهران - کرج در دهه ۷۰ و همچنین متروی تهران- شهر جدید پرند که قرار است در شهریورماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد، خط متروی تهران- اسلامشهر نیز درحال تکمیل است تا در آینده‌ای نه چندان دور و احتمالا طی ۲سال آینده شبکه متروی پایتخت از طریق ایستگاه آزادگان به این شهر اقماری پرجمعیت نیز متصل شود.

با افتتاح و راه‌اندازی این خط، جمعیت قابل‌توجهی از ساکنان اسلامشهر می‌توانند از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند. خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تأثیرگذار است که ایستگاه‌های چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار دارند و امکان ادامه مسیر آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد. شهرداری اسلامشهر متولی ساخت این خط مترو بوده و در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا پس از سال‌ها انتظار این خط به بهره‌برداری برسد.

  • خط ۳ با ظرفیت یک‌میلیون نفر سفر در روز

مجری خط ۳متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه اتصال متروی تهران به شهرستان اسلامشهر به همشهری می‌گوید: «پایین‌تر از ایستگاه آزادگان در منتهی‌الیه جنوبی خط ۳متروی تهران، یک سه‌راهی وجود دارد که یکی از این راه‌ها برای پایانه آزادگان و یکی دیگر هم برای اتصال به متروی اسلامشهر است. در بحث اتصال متروی اسلامشهر به خط ۳متروی تهران، شهرداری اسلامشهر مجری طرح است. این پروژه تا حدود ۵۰متری سه‌راهی آزادگان رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود یک‌سال آینده اتصال ریلی بین خط ۳متروی تهران و متروی اسلامشهر ایجاد شود. زمان حرکت قطار در مسیر و جابه‌جایی مسافر بین تهران و اسلامشهر هم به تامین و تزریق بودجه و بحث خرید و نصب تجهیزات و همچنین تامین قطار و واگن مورد نیاز از سوی شهرداری اسلامشهر بستگی دارد.»

آزاد اکبری درخصوص اینکه خط ۳متروی تهران درحال حاضر ظرفیت لازم برای این اتصال و پذیرش مسافرانی که از متروی اسلامشهر می‌آیند را دارد یا نه؟ به همشهری می‌گوید: «در این رابطه خط ۳مشکلی به لحاظ ظرفیت پذیرش مسافر ندارد. ظرفیت خط ۳برای جابه‌جایی مسافر یک‌میلیون نفر مسافر در روز است. در نتیجه مشکل و نگرانی از بابت افزایش ظرفیت مسافر نداریم. البته با بهره‌برداری از پایانه آزادگان تعداد قطارها و ظرفیت خط ۳افزایش پیدا می‌کند و این موضوع روی متروی اسلامشهر هم تأثیرگذار است.»

  • ۱۶۰هزار سفر در روز با مترو

رضا قاسمی، مدیرعامل شرکت متروی اسلامشهر درباره آخرین وضعیت این پروژه به همشهری می‌گوید: «سابقه متروی اسلامشهر به مطالعات طرح جامع ریلی تهران که در دهه ۷۰بازنگری دوم روی آن انجام شده بود، بازمی‌گردد. در این طرح مطالعاتی امتداد خطوط شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری دیده شده بود که بعد از شهر کرج، دومین محور مهم آن اسلامشهر بود. این مطالعات در اوایل دهه ۸۰در جلسه شورای‌عالی ترافیک دوباره مطرح شد که در آنجا پیشنهاد شد تا برای شهرهای اقماری مطالعات جدیدی انجام شود. اواخر دهه ۸۰ مطالعات بازنگری انجام شد که براساس آن از کریدور اسلامشهر هر روز ۱۲۰هزار سفر در هرجهت به سمت تهران صورت می‌گیرد که با راه‌اندازی سیستم ریلی در هر جهت تا ۸۰هزار نفر در روز می‌توانند از مترو استفاده کنند که در مجموع حدود ۱۶۰هزار سفر روزانه از طریق مترو پوشش داده می‌شود که عدد قابل‌توجهی است.»

او افزود: « این مطالعات در قالب امتداد خط ۳متروی تهران با ۶ایستگاه در سال ۱۳۸۹به تصویب شورای‌عالی ترافیک رسید که بعدا با تغییراتی که در خط ایجاد شد به ۵ایستگاه تقلیل یافت. در طرح جامع جدید ریلی تهران که سال ۱۳۹۸به تصویب شورای‌عالی ترافیک رسید، خط متروی اسلامشهر با همین مشخصات دیده شده است. با راه‌اندازی متروی اسلامشهر شاهد کاهش تردد خودروها به سمت تهران خواهیم بود که آثار و نتایجی چون کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث رانندگی و... را به‌دنبال خواهد داشت.»

  • پیش‌بینی آغاز مسافرگیری از ۱۴۰۴

قاسمی در مورد زمان اتمام پروژه هم می‌گوید: «تا مهرماه سال‌جاری تونل‌های متروی اسلامشهر و خط ۳متروی تهران به یکدیگر متصل می‌شوند، اما درباره اینکه چه زمانی قطار از میدان نماز به سمت خط ۳متروی تهران مسافرگیری خواهد کرد باید بگویم که ساخت ایستگاه میدان نماز به‌عنوان ایستگاه مهم ما تا پایان سال ۱۴۰۳به اتمام می‌رسد. عملیات عمرانی خط تا پایان سال آینده کاملا به اتمام می‌رسد و فقط مرحله نصب تجهیزات برقی و مکانیکی و همچنین اجرای روسازی خط باقی می‌ماند که پیگیری‌های لازم مربوط به آن درحال انجام است.»

او تصریح کرد: «بنابراین امیدواریم تا عملیات روسازی مسیر پیش از پایان سال‌جاری آغاز شود که اگر این اتفاق رخ دهد، تکمیل آن کمتر از یک‌سال زمان می‌برد؛ یعنی تا پایان سال ۱۴۰۳این بخش هم اجرا خواهد شد. در ادامه بحث نصب تجهیزات برقی و مکانیکی خط متروی اسلامشهر باقی می‌ماند که عمده مسئله آن تامین اعتبار است و پیگیر هستیم تا از روش‌های مختلف ازجمله فاینانس و انتشار اوراق مشارکت منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم. درواقع برآورد ما این است که با تامین به‌موقع اعتبارات مورد نیاز، تا سال ۱۴۰۴بتوانیم از میدان نماز تا ایستگاه آزادگان در خط ۳متروی تهران مسافرگیری کنیم.»

کد خبر 779848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    4 13
    نسیم شهر پر جمعیترین شهر اما بدون مترو